Sunday, October 24, 2010

Dalil Penerimaan Taubat

Maksudnya : “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( surah Az-Zumar, ayat 53).

Maksudnya : “Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayah kepada sesuatu kaum Yang kufur ingkar sesudah mereka beriman, dan juga sesudah mereka menyaksikan Bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar, dan telah datang pula kepada mereka keterangan-keterangan Yang jelas nyata. dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk hidayahNya kepada kaum Yang zalim. mereka itu balasannya ialah Bahawa mereka ditimpa laknat Allah dan malaikatNya sekalian orang-orang (yang beriman). mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian; kecuali orang-orang Yang bertaubat sesudah (ingkar) itu, serta memperbaiki keburukan mereka, maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( Surah Ali Imran, ayat 86-89 )


Berdasarkan nas ini, ia menjadi dalil kepada penerimaan taubat bagi mereka yang murtad, dan secara umumnya jenayah penghinaan terhadap Nabi S.A.W juga termasuk di dalam ayat tersebut, berpandukan qias yang dinyatakan sebelum ini. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 175).

Kesimpulan daripada perbahasan di atas, isu yang telah berlaku ini bukanlah suatu perkara yang remeh dan jarang berlaku dalam masyarakat kita, malah perkara tersebut sering berlaku sejak kebelakangan ini. Kita mengharapkan kepada kepimpinan Islam yang berani menyatakan kebenaran dan membanteras kemungkaran yang berlaku di sekeliling kita, tapi malangnya festival yang penuh berprestij ini rupanya didalangi oleh kepimpinan yang mempunyai suara di Negara kita. Kami penuntut di timur tengah menuntut dan mendesak agar pihak kerajaan meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Islam di Malaysia atas kejadian yang menjatuhkan maruah ummat Islam dengan penganjuran Islamic Fashion Show ini. Kami juga berharap agar kepimpinan kembali ke pangkal jalan, memperbetulkan kesalahan yang telah dilakukan, agar perkara sedemikian tidak akan berulang lagi pada masa akan datang.

Hukum Menghina Nabi S.A.W Berdasarkan Qias

Berdasarkan hadis Nabi S.A.W :

"من بدل دينه فاقتلوه"

Maksudnya :
“Sesiapa yang menukar agamanya ( Islam ) maka bunuhlah ia” . (Sahih Imam Al-Bukhari, no hadis 3017 dan 6922, hadis riwayat Ibnu ‘Abbas).

Menurut pandangan Ulamak, bahawa seseorang yang menghina Nabi itu juga dikira sebagai orang yang murtad, dan hukumnya juga sama seperti hukuman yang di jatuhkan ke atas orang yang murtad iaitu bunuh. Ini kerana perbuatan menghina Nabi S.A.W lebih teruk berbanding orang yang murtad sahaja. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 151 ).

Inilah sebahagian dalil yang menunjukkan bahawa jenayah penghinaan Nabi ini amat berat sehingga boleh melucutkan akidah seseorang muslim. Adapun begitu, Islam masih memberikan peluang kepada pesalah untuk bertaubat dan kembali ke jalan yang sebenar dan berazam agar tidak mengulangi semula perbuatan tersebut. Ini juga berdasarkan qias bagi pesalah yang murtad dari agama Islam, dan masa yang diberikan selama tiga hari untuk seseorang itu bertaubat.

Berkata Muhammad Bin Shahnun daripada Ibn Qasim :

يُدعى المرتد إلى الإسلام ثلاث مرات, فإن أبَىٰ ضرب عنقه.

Maksudnya :
“Orang yang murtad diseru kembali kepada Islam sebanyak tiga kali, jika ia masih enggan maka pancunglah lehernya”. ( Al-Musannaf, juzuk 10, m/s 127).

Islamic Fashion Festival Calar Kehormatan Orang Islam



Kita sering mendengar berkenaan penghinaan terhadap Rasulullah S.A.W ini hanya terjadi di kalangan orang-orang kafir sahaja. Ini kerana mereka sendiri tidak berpuas hati dan bersetuju dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W . Mereka juga sentiasa mencuba pelbagai cara


dan wasilah untuk menunjukkan rasa benci mereka terhadap ajaran yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.

Apa yang menyedihkan lagi, perbuatan sekutuk ini bukan hanya didominasi oleh orang kafir sahaja, malah sekarang ini orang Islam sendiri juga bersubahat dan tidak ketinggalan untuk turut sama menghina junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dengan tanpa disedari.

Baru-baru ini heboh berkenaan penganjuran Islamic Fashion Show atau Islamic Fashion Festival yang kononnya ingin memperagakan pemakaian secara Islam yang sebenar, tetapi malangnya disebalik niat baik tersebut terdapat unsur-unsur yang menghina kemulian junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W di tempat yang tidak selayaknya. Jika kita melihat kepada gambar di atas, kelihatan seorang model yang memperagakan pakaiannya dan di dadanya terdapat tulisan nama Nabi Muhammad S.A.W yang ditulis dalam keadaan terbalik. Suasana bertambah buruk lagi apabila model tersebut tidak menutup aurat sepertimana yang dikehendaki oleh syarak. Adakah layak bagi seorang Nabi yang menjadi sanjungan ummat seluruh alam diperagakan sebegini rupa? Sudahlah nama yang mulia tersebut diletakkan pada tempat yang tidak sesuai, malah dihina pula dengan pakaian yang sedikit pun tidak menunjukkan ciri-ciri wanita muslimah berdasarkan tujuan asal festival tersebut di anjurkan.

Apa yang lebih memalukan lagi, penganjuran program sebegini rupanya didalangi oleh beberapa individu yang merupakan orang-orang besar dan berpengaruh dalam kepimpinan di Malaysia. Adakah layak bagi sikap kepimpinan sebegini mendapat tempat dan sanjungan daripada masyarakat? Perbuatan sebegini sungguh memalukan dan mencalarkan nama baik Islam itu sendiri dengan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab menganjurkan dan memberi sumbangan bagi menjayakan majlis yang menimbulkan rasa kemarahan ummat Islam seluruh dunia amnya dan secara khusus di Malaysia.


Berdasarkan isu ini eloklah kita melihat dari segi pandangan syarak berkenaan permasalahan ini seperti berikut :
1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar
2) Hukum menghina Nabi S.A.W.

1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar


Maksudnya : “Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya”. ( Surah An-Nuur, Ayat 31 ).

Berpandukan ayat ini jelas kepada kita, menunjukkan cara pakaian muslimah sebenar yang dituntut oleh Islam adalah seperti yang dinyatakan dalam ayat Al-Quran di atas. Jika kita melihat kepada majlis yang dianjurkan pada baru-baru ini adakah ia memenuhi syarat-syarat yang telah digariskan oleh Islam? Malah model tersebut memperagakan pula kepada penonton yang sudah pasti tiada hubungan kekeluargaan yang dibolehkan oleh syarak untuk melihatnya. Dan kebiasaannya, pertunjukkan fesyen ini jelas terdapatnya unsur-unsur maksiat kerana sama ada ia diperagakan oleh seorang model perempuan mahupun seorang lelaki, ia merupakan suatu perkara yang boleh menaikkan syahwat kepada sidang penonton yang melihat aksi model-model tersebut. Maka perbuatan ini jelas haram di sisi jumhur ulamak.

Nas Ulamak Berkenaan Pengharaman Tersebut :

1) Berkata Imam Muhammad Amin Ibn ‘Abidin dalam kitabnya Hashiyyah Ibn ‘Abidin : “Tidak dibolehkan melihat sesuatu sudut pun dari bentuk badan seorang wanita yang ajnabi, kerana pengharaman melihat itu kerana takut timbulnya fitnah disebabkan perhiasan yang terdapat pada tubuh badan seorang wanita. ( Hashiyyah Ibn ‘Abidin, jilid 3, m/s 261 ).

2) Berkata As-Syeikh Al-‘Adawi dalam kitabnya Hashyiah kepada Syarah Al-Kharasyi : “Tidak dibolehkan bagi seorang wanita muslimah menunjukkan perhiasan tubuh badannya kepada orang kafir, walaupun wajah dan kedua tapak tangan bukanlah aurat pada asalnya”. ( Hashiyyah Al-‘Adawi, juzuk 1, m/s 347 ).

3) Berkata Imam An-Nawawi dalam kitabnya Majmuk : “Apabila melihat seorang lelaki kepada wanita yang ajnabiah dengan tanpa sebab yang munasabah, maka di haramkan kepadanya untuk melihat walaupun tidak melihat kepada aurat pelempuan tersebut”. ( Majmuk, juzuk 16, m/s 138 ).

Ini antara beberapa pandangan ulamak berkenaan pandangan seseorang kepada wanita, dan di sini jelas berlaku unsur-unsur kemaksiatan ketika festival tersebut sedang berlangsung. Umumnya di sini, pengharaman aktiviti memperagakan fesyen adalah sangat jelas, kerana banyak batas-batas agama yang tidak dijaga dalam majlis tersebut, seperti :

1) Peraga fasyen lelaki / wanita mendedahkan aurat kepada sidang penonton.
2) Percampuran antara lelaki dan perempuan dalam majlis tertutup yang boleh menimbulkan fitnah.
3) Membangkitkan syahwat sidang penonton ketika melihat model mengenakan pakaian yang menjolok mata.

Semua ini secara pastinya berlaku ketika majlis tersebut berlangsung, maka majlis ini secara dasarnya adalah dilarang oleh syarak berdasarkan dalil yang telah dilampirkan di atas. Setelah kita mengetahui tentang pengharaman festival tersebut yang mempunyai unsur-unsur maksiat, jadi bagaimana pula hukum berkenaan dengan salah seorang daripada model ketika memperagakan pakaiannya yang tertulis nama Nabi Muhammad S.A.W secara terbalik di dadanya? Adakah ini dikatakan sebagai fasyen yang berbentuk islamik, tetapi melihat kepada pakaian model tersebut tidak melambangkan ciri-ciri pemakaian muslimah yang sebenar? Perkara ini jelas salah satu penghinaan terhadap Islam dan menghina Rasulullah S.A.W itu sendiri dengan meletakkan sesuatu yang mulia di tempat yang hina dengan melakarkan nama baginda di pakian yang sedemikian.

2) Hukum Menghina Nabi S.A.W

Mengenai hukum penghinaan Nabi ini suatu hukum yang dibahas panjang oleh para ulamak, kerana ia berkait dengan masalah akidah. Jumhur ulamak bersepakat bahawa, "walaupun sesorang itu mengakui bahawa Allah S.W.T itu tuhan yang patut di sembah, tetapi tidak beriman dengan Rasulnya, maka ia tetap dikira sebagai seorang yang kufur dari sudut pandangan Islam". Ini menunjukkan bahawa nilai seorang Rasul menurut pandangan syarak. Berdasarkan kemuliaan ini, adakah layak bagi mereka yang cuba untuk mempersendakan Nabi yang telah banyak berjasa kepada ummat Islam seluruhnya sebegitu rupa?

Menurut pandangan Ulamak terhadap penghinaan Nabi boleh di ringkaskan seperti berikut :

Penghinaan Daripada Orang Islam

1) Berkata Qadhi E’yadh : “Telah bersepakat sekalian ulamak bahawa membunuh dikalangan orang Islam yang mencerca dan menghina Nabi S.A.W”. (As-Syifa’ Bi Ta’rif Huquq Al-Musthofa, jilid 2, m/s 211).

2) Berkata Abu Bakar Ibn Al-Munzir : “Sepakat para ahli ilmu bahawa menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang menghina Rasulullah S.A.W”. (Tabqaat As-Syafi’ah Al-Kubra, jilid 3, m/s 102).

3) Berkata Abu Sulaiman Al-Khattabi : “Aku tidak mengetahui bahawa ada pendapat yang berbeza pada menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang Islam menghina akan Nabi Muhammad S.A.W”. (Mukhtasar As-Sunan, juzuk 6, m/s 199 ).

Sunday, October 17, 2010

manisnye





ini lah keadaan di mana satu hati satu fikiran ditemukan oleh allah. Dimana hari-hari yang menarik ni tidak akan dilupakan untuk kita bersama lagi dan meneruskan perjalan yang jauh untuk kita bersama-sama melihat kegemilangannya.

Dengan keadaan untuk kita bersama amat pendek tetapi ingat allah mahakuasa dan maha mengetahui. selagi islam kita dokong tidak mungkin perpisahan kita akan terjadi.
untuk sahabat ku kuatkan semangat kita untuk kita bersama untuk lain masa.

jika kita betul-betul buat kemanisan akan muncul tetapi kita jangan berugut kerana apa yang di turunkan oleh allah ni merupakan satu yang kita tak tahu di depan nya apa akan berlaku. allah tidak akan turun sesuatu jika kita tidak mampu lakukan

sahabat hari-hari manis ni tidak akan ku lupakan di mana kata hang tuah tak kan melayu hilang di dunia. Hari ni aku dapat rasa kan satu yg begitu menarik selama aku di tanah hang jebat... Ya allah aku pohon maaf apa yang aku lakukan ni salah di sisi mu...

sahabat ku kita tidak lari dari hukum hakam yang allah tetapkan jadi apa yg penting untuk kita adalah terus berusaha untuk menjadai hamba yang menabdikan diri kepada NYA. Pada saat ni juga aku dapatkan rasakan suasana yang bergitu menarik dimana di setiap saat kita bersama di penuhi dengan kesedaran di mana pentingnya tarbiyyah untuk diri kita walaupun kita bersama tidak lama. Mungkin saat-saat ni kita rasa bersalah tetapi kita perlu yakin kita dijadikan oleh allah untuk berhidmat dengan NYA.

sahabat ku jadi jangan fikir sesekali untuk kita tidak terus jalan yang allah tunjukkan kepada kita. Ana harap saat ini kita akan teruskan untuk terus kita meningkatkan semagat jihad dalam diri kita...

Saturday, October 16, 2010

Analisa Budget 2011



Y.A.B Dato' Seri Najib telah membentangkan Bajet Belanjawan 2011hari ini dengan melakukan beberapa transformasi yang besar di dalam pengagihan wang negara dan kesemua Belanjawan yang dibentangkan untuk 2011 adalah suatu bajet "Mesra Rakyat" dengan mengambilkira beberapa faktor, pengagihan dan kenaikan beberapa elaun kepada golongan yang berpendapatan rendah.





Saya melihat keprihatinan Kerajaan Malaysia bagi menangani beberapa masalah dan bebanan yang dihadapi oleh rakyat Malaysia dan ini boleh dilihat apabila Perdana Menteri memberikan membuat Gaji Pokok minimum kepada Pengawal Keselamatan dinaikkan kepada RM500 hingga RM700 sebulan mengikut kawasan mulai Januari 2011.



Ini merupakan langkah yang bijak dalam menolong golongan berpendapatan rendah dan saya mengharapkan Kerajaan perlu melakukan transformasi kepada seluruh pekerja-pekerja yang sekarang ini masih dibayar gaji RM500 ke bawah. Dan sudah sampai masanya Kerajaan memikirkan persoalan gaji minimum yang perlu diselaraskan untuk kebaikan dan kebajikan golongan yang berpendapatan rendah.



Mahasiswa juga melihat Kerajaan sudah mula mengiktiraf peranan wanita di dalam negara ini dengan memberikan cuti bersalin bagi penjawat awam wanita diberi pilihan tentukan sendiri tempoh cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari.Ini sedikit sebanyak telah diamalkan oleh Kerajaan Kelantan dan saya melihat ini perlu bagi melahirkan "Keluarga Penyanyang" dan sewajarnya Lelaki (suami) diberikan cuti 3 minggu untuk menjaga isteri sewaktu di dalam 'pantang' dan kita ingin lahirkan suami yang sanggup menjaga isteri sewaktu isteri sakit dan berpantang.



Saya juga tertarik untuk meningkatkan daya saing dan juga 'rangking' universiti tempatan, Kerajaan telah melipatgandakan penyelidikan dan inovasi dengan penubuhan Unit Inovasi Khas (UNIK) di bawah Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM71 juta bagi tahun depan untuk mengkomersilkan hasil penemuan R&D oleh universiti dan institusi penyelidikan.



Tetapi, apa yang paling penting bagi mahasiswa, kita ingin Kerajaan umumkan peruntukan khas bagi mahasiswa yang meminjam PTPTN terutamanya agar diberikan paling kurang separuh pemotongan pinjaman dan perlu juga Kerajaan kearah memberikan pendidikan percuma buat pelajar dan mahasiswa.Bajet : Jangan Ada Ketirisan



Saya ingin melihat Kerajaan komited dan tegas dalam menyalurkan bantuan dan dana perbelanjaan negara ini dan mengena kepada sasarannya. Kami, golongan mahasiswa tidak mahukan angka-angka yang besar sahaja tetapi praktikalnya iaitu pemberiaanya hanyalah mengena orang-orang tertentu sahaja.



Kerajaan perlu menjaga dan membahagikan nilai harta negara dan jangan sesekali ada ketirisan dan penyelewengan yang menyebabkan perlunya kepada perbelanjaan tambahan kemudian harinya. Jika angka-angka ini dapat diatur dengan baik tanpa ketirisan, saya yakin dan percaya kerajaan akan mampu menggunakan hasil negara yang lain untuk manfaat golongan miskin yang lain.

adam lambert ke malaysia



ini lah malaysia yg kata-kata manis di bibir. Tapi yang x boleh tahannye saya selaku manusia yang mempunyai hati dan perasaan yang telah menrasa rakyat malaysia ni umpama satu keluarga yang besar.

tapi mereka yang xda perasaan boleh membawa orang macam ni ke malaysia. mereka tak tahu ke kesan pengaruh orang macam ni dengan akhlak nya, mungkin kita akan kata itu tak mungkin berlaku, tapi kita kena ingat pimpinan kita islam ada kah mereka sokong konsert macam ni berlaku di malaysia dan orang macam boleh datang ke malaysia.

Yang di mana kita tak dapat ambil apa yang baik atas individu ini buruk ada lah banyak. OH malaysia oH bapa yg menjaga malaysia kamu lah yang perlu jaga kami, mungkin kamu kata bermula dari keluarga tapi kat luar jauh nga keluarga. kamu buat event macam negara barat yang jahill dan tak ada roh islam. kata kamu orang islam...

kami rakyat perlu ada satu contoh yang baik untuk di contohi oleh kami. kamu lh pemimpin untuk kami tengok dan amal, tapi jika kamu buat konsert macam ni apa kami boleh kata...

Thursday, September 23, 2010

Siapa kata Kelantan mundur ?




setiasa maju setapak...

semua ada di kelantan bukan tgk dengan mata tapi tgk dengan mata hati.... bangkit dengan tangan sendiri... tanpa bantuan dari puasat... di ancam dari pelbagai sudut... aku sedih kerana hendak tegakan islam masih ada manusia yg lawan... pejuangan amat susah syaitan bertopengkan manusia setiasa akan akan usahan untuk mencari jln hendak lihat islam itu mundur dan di benci oleh org lain... maju kelanta...

Nik Aziz ziarah keluarga Allahyarhamah Datuk Sosilawati



alhamdulilah segala puji kepada allah tuhan semesta alam...

kita manusia iaitu hamba allah ni tak tahu kematian kita macam mana, baik atau buruk, jadi apa tindakan harus kita lakukan setiasa lah berdoa kepada allah semoga kita mati dalam keadaan baik apa yang penting dapat mengucap dua kalimah syahadah dalam keadaan aqidah islam... bagi orang yg pergi hanya bekalan pehala,ilmu, sedekah dan doa anak soleh sahaja yg dibekalkan ke sana alam hakiki. kita sebagai orang yg masih diberi rezeki kehidupan kepada kita harus bersyukur kerana kita dapat banyakkan lagi ibadat kita kepadaNYA. dan kita bertangunjawab untuk menguruskan jenazah kerana ini dapat mencermin kan keimanaan kita dan keinsafan kepadaNYA. kematian tetap akan berlaku kepada kita semua tapi ingat bila kita tak tahu... jom solat d masjid

Sunday, August 29, 2010

Karnival juara rakyat at surau al-falah



ini lah punca kalu umat yg tidak di ajarkan didikan AGAMA. Yang dimana setiap agana ada tempat yg suci iaitu tempat untuk beribadat menabdikan diri kepada PENGCIPTA... ANDA SEMUA BLH MENILAI..

SERUAN BULAN RAMADHAN






iman dapat mengatasi segala-segalanya, macam mana kita nak nak meningkat kan kalau kita perhatikan gambar ni betul-betul kanak ni walaupun dia belum lagi wajib menunaikan perkara wajib ni, tetapi ini lah cara didikan islam yang dibawa dalam al-quran yang diturunkan oleh allah kepada kita dan menjadi wahyu dan pentujuk oleh nabi muhamad swt.

gambar ini jugak dapat lihat keikhlasaan yang ditunjukan oleh anak ini, dengan penuh hati yang bersih... di sini ana ingin tinggal persoalan kepada anda MACAM MANA HATI KITA????




angap lah ramadhan ni terakhir kita, mungkin tahun depan kita tak akan berjumpa lagi. insyallah kata-kata pusaka ini dapat menambah motivasi kita untuk beribadat kepada kepada allah swt. jangan siar-siar kan hayat yang diberi oleh allah kepada kita...

ALLAH KAU AMAT BAIK KEPADA KAMI... NIKMAT YANG KAU BERIKAN KEPADA KU MEMANG TAK DAPAT DI KIRA... AMPUN LAH DOSA KU.

Wednesday, August 18, 2010

masalah buang bayi dan keluarga semakin serius



cuba kita lihat betul-betul apa yg kita rasa ? dia adalah mangsa orang yg berjiwa lbh buruk dari binatang. peristiwa ni berlaku di terengganu Bayi lelaki yang ditinggalkan dalam keadaan bogel di hadapan sebuah rumah di Jalan Hulu Takir di Seberang Takir malam tadi disahkan sihat oleh Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu, Rabu. Bayi lelaki yang dipercayai baru lahir itu ditemui di hadapan rumah anggota polis

kenapa manusia yg binatang ni btujuan letak kan budak ni di rumah anggota polis. mungkin ada dalam hati sifat manuia kut... dh tak buang dalm tong sampah dan tandas mungkin ni kesan baik kerajan malaysia yang menyediakan tempat untuk anak-anak buang ni...

mungkin kalau rumah PM macam kita semua mungkin lps ni semua letak di hadapan rumah PM...



ini lagi salah satu oontoh yang terjadi pada malaysia kita tang digempar-gempur kan kemodenaan dan kekayaan sopan satun ORANG MELAYU dengan slogan HIDUP MELAYU HIDUP MELAYU apa guna duk hidup melayu jika gejala macam berlaluasa di malaysia...
kehidupan rakyat di jahilkan oleh pemererintah kalu masalah mcn tak dapat diselesaikan baik jangan jadi pemerintah... rakyat hidup takut di tanah air sendiri yang konon aman damai.

tidak lama lagi dh nk sambut merdeka... HIDUP LAH DENGAN MELAYU KAMU TU...
masalah ni akan berleluasa selagi sistem kapitalis masih belengku negara kita... berbanggan dengan budaya orang PUTIH yg telah menjajah kita... kembali lh kepada islam...

Friday, August 13, 2010

REMAJA VERSI AKHIRAT

terdetik diri ini dengan penuh sayu dan terasa qalbu denga satu rancangan yg dinamakan halaqah sentuhan Qalbu. yg tajuk di bincangakan oleh ahli panel syed mohd norhisyam tuan padang al-idrus pendakwah

remaje ni terdapat jati diri atau calour yg ada dalam diri remaja tetapi mcn mana remaja perlu memahami oleh remaja tersebut, sebut jati diri remaja di akhirat kelak ada 7 golongan manusia yang dilindungi teduhan oleh allah yang di janji oleh nabi muhammad salah satu dari golongan ini adalah golongan remaja hadis riwayat iman bukhari muslim rasullah bersabda jenis yg mcn mn iaitu nabi menjawab remaja yg menabdikan diri kepada allah versi dia akhirat bukan suruh jadi ustaz dan ustazah semua. kalau kita jadi perkejaan yg profesional jadilah golongan yang berversi akhirat bermatlamatkan berwawasan akhirat golongan remaja jenis ini tidak akan mudah terpengaruh dengan dunia, pemuda jenis ini kalu kita hantar di mana saje mereka tidak akan mudah tergugat kerana mereka menpunyai jati diri yang kuat iaitu akhirat, walaupun bergaul dengan kawan dan sesiapa pun mereka akan bercakap dengan berasah dan tahu mana baik dan buruk. pemuda mcn ni lah yang kita hendak di lahir kan iaitu VERSI AKHIRAT

di dini ada satu kisah di zaman nabi swt iaitu hazabah iaitu pemuda yg berumur 17 tahun yg baru masuk islam biasalah nabi muhammad akan sentiasa membawa pemuda ini ke tempah nabi memberi kuliah, beliau ni merupakan pemuda yang sentiasa ikut nabi memberi kuliah, pada satu hari beliau terlah di suruh oleh nabi untuk membeli sesuatu barang dan beliau pergi tanpa berdolah-dalih semasa dalam perjalanan beliau telah sampai di sebuah rumah dan secara tidak sengaja langsir yang di pasang rumah itu di tiupvoleh angin dan terbuka lah rumah pada masa yg sama bahgian bilik mandi jgk terbuka dan beliau terlah ternampak seorang perempuan mandi, belaiu amat terkejut dan beriktifa pada masa yg sama. beliau lari dengan laju nye kerana takut dosa yg terlah dia lakukan itu, sampai di gua hujung kampung dia duduk di situ dengan penuh kesedihan yang dosa beliau lakukan, beliau takut dengan balasan oleh allah. beliau tinggal di dalam gua tersebut tanpa makan dan minum kerana takut dalil akan turun iaitu balasan kepada beliau balasan masuk neraka, beliau sgt takut. pada masa yang sama nabi tertanya-tanya kenapa remaja ini tidak balik, nabi telah mengarahkan saidina omar supaya mencari dan punca pemuda itu menhilangkan diri. saidina jumpa lh pemuda tersebut di hujung kampung. saidina omar tanya lh kenapa kamu jadi mcn ni ? pemuda itu jawap dia takut akan balasan neraka kepada dia. saidina osman pampah dia ke kerumah nya. nabi datang kpd pemuda itu dan letakan kepala pemuda itu atas riba nya, tetapi pemuda itu lari kan kepalanya sambil menyatakan kepala ni banyak kan dosa tal layak meletak kan kepala nya. lama dengan keadaan mcn itu pemuda tersebut meninggal dunia. semasa menkebumikan pemuda tersebut nabi menyatakan begitu ramai malaikat turn untuk menkebmikan beliau.

Wednesday, August 11, 2010

ramadhan modul tarbiyyah dari langit

Apabila manusia memikirkan untuk mengadakan sesuatu modul bagi sesuatu kursus, mereka terpaksa berbengkel dan berhempas-pulas memerah otak bagi mengeluarkan idea-idea bernas bagi mendapat modul terbaik bagi sesuatu kursus. Samada ia bersifat akademik, kemahiran, latihan dan apa sahaja. Begitu juga, modul yang telah lengkap tadi dibuat menurut objektif yang hendak dicapai, atau ada outputnya.

Dalam Ramadhan sebenarnya Allah telah menyediakan kepada kita satu set modul latihan lengkap bagi mendapat output yang diharapkan iaitu TAQWA.

Bagaimana modul latihan Ramadhan ini disediakan kepada kita bagi mencapai objektifnya?

Secara ringkas, boleh disebut beberapa perkara:

Puasa adalah rahsia hamba dengan Tuhannya. Kata Ibn Qudamah al-Maqdisi dalam Mukhtasar Minjahul Qasidin, puasa adalah ibadat yang sukar dimasuki ria’, tidak seperti ibadat lain. Justru, puasa menjadi ibadat latihan untuk mengikhlaskan diri kepada Allah dalam semua aktiviti kehidupan, termasuk berjuang menegakkan agama Allah ini supaya tidak dimasuki ria’ danmatlamat-matlamat duniawi yang singkat dan memudaratkan perjuangan.

Puasa diwajibkan pada siang Ramadhan. Dengan berpuasa, nafsu dikekang. Nafsu makan, minum, syahwat kelamin asalnya halal tetapi untuk sementara waktu di siang hari Ramadhan, ia perlu diKIV. Masuk sahaja waktu berbuka, ia menjadi halal. Apa bezanya isteri, makan dan minum yang halal antara sebelum Maghrib dan selepas Maghrib? Namun, kita diajar supaya mengekang dari yang halal sementara waktu supaya kita dapat melatih mengekang diri kita dari yang haram sepanjang waktu. Suasana kondusif untuk Syaitan juga disempitkan. Bumi nafsu tidak menyediakan tempat sesuai untuk syaitan datang bertandang. Kekangan seperti ini cukup penting terutama bagi mereka yang diuji dengan habuan dunia yang terbentang di hadapannya.

Solat Terawih mengajar kita bahawa sebenarnya potensi diri masih belum digunapakai secara maksimum dan optimum. Tenaga dan masa masih banyak sebenarnya terbuang dan dibuang untuk perkara tidak berfaedah. Samada 8 atau 20 rakaat, solat Terawih mendidik kita untuk mendekatkan diri dan mencari bekalan melalui hubungan kita dengan Pencipta.

Sedekah dan zakat fitrah mengasuh kita memahami erti susah dan derita si faqir dan miskin. Sifat ananiah / individualistik / aku sahaja dikikis. Berfikir tentang ummah, bukan tentang diri sendiri yang lemah.

Bacaan Quran di bulan Ramadhan mengingatkan kita kepada petunjuk yang diturunkan dalam bulan Ramadhan ini. Petunjuk yang menyelamatkan kita dunia dan akhirat terutama di zaman yang penuh dengan fitnah dan ujian terhadap iman ini. Bukan bacaan yang hanya menjadi halwa telinga, atau suara yang keluar dari kerongkong, tetapi bacaan yang mendetikkan dalam hati zauq berdamping dengan Kalamullah yang Maha Suci.

Iktikaf dan qiamullail di bulan Ramadhan mendidik kita supaya menyediakan sedikit masa khusus untuk bersama Allah. Meninggalkan sekejap keributan dan kekalutan dalam aktiviti seharian, lantas mengambil sedikit masa merenung diri dan bermuhasabah, sambil berbisik-bisik dengan Tuhan, mengadu tentang diri yang masih jauh dengan Khaliqnya.

Kalaulah semua set modul ini dapat kita lakukan dengan terbaik, berkualiti, dibuat secara sedar dan menghayatinya, tidak mustahil maksud dari puasa dan Ramadhan itu tercapai iaitu TAQWA yang menjadi teras dalam diri manusia mukmin bagi menjalani kehidupannya di atas muka bumi Allah ini, sambil menanggung amanah memakmurkan bumi dengan agama Allah.

Tuesday, August 10, 2010

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA TAHUN 1431 H / 2010 M BAGI NEGERI KELANTAN ZON I : JAJAHAN KOTA BHARU, BACHOK, PASIR PUTEH, TUMPAT, PASIR MAS,



ramadhan al mubarak... waktu berbuka negeri melaka

assalamualaikum taniah dan bersyukur kepada allah SWT kerana dengan nikmat kurnian nye kita dapat berjumpa lagi bulan yg mulia ni. bulan ni allah membuka seluas-seluasnye pintu syurga dan tutup-setutupnye pintu neraka. di sini saya seru kepada sahabat semua hidupkan bulan yg mulia ni dengan ibadah kita. selamat beribadah kepada semua sahabat...



Monday, August 9, 2010

HURAYY PUASA...

ASALAMUALIKUM SAHABAT SEKALIAN ...

Bulan yang ditunggu oleh org mukmin tetapi sebaliknye bagi org jahil dalam islam. bagi ahli sufi bulan ni merupakan bulan durian runtuh untuk mereka beribadat kepada allah SWT dan bagi org yg tidak beriman kepada allah akan merasakan ini satu beban kpd mereka kerana mereka tak dapat makan dan minum pada siang hari. apa buleh buat mereka lambat menerima hidayah. kita perlu bersukur kerana di beri satu roh dimana kita perlu melihat dari aspek yg luas untuk mengelakan kita lari dari akidah islam yg sebenar.

di antara fadhilat bulan ramadhan

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Biografi

1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.

2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani

3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.



Artikel-artikel lain yang berkaitan:

1. Adap berpuasa.

2. How to fast healthily during Ramadhan.

3. http://ramadan.emedia.com.my/

4. Bersahur cara Rasulullah.

Wednesday, August 4, 2010

hidup sihat

Islam adalah agama sahih yang amat menitikberatkan kesejahteraan manusia termasuklah dalam menentukan gaya hidup sihat. Gaya hidup sihat berkait rapat dengan kesihatan jasmani dan rohani. Gabungan kesihatan fizikal dan kerohanian akan menentukan prestasi pekerjaan dan tempoh hayat seseorang. Dengan demikian, kesihatan menjadi harta yang amat bernilai dalam kehidupan seseorang.

Pemakanan yang berlebihan atau kandungannya yang tidak seimbang sering menyumbang kepada pelbagai penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit jantung, darah tinggi, penyakit buah pinggang, kanser dan sebagainya. Perkembangan penyakit kronik di negara kita amat membimbangkan. Sebagai contoh, menurut laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada masa ini terdapat 1.3 juta pengidap kencing manis di negara kita dengan nisbah setiap 10 orang terdapat seorang berpenyakit kencing manis. Untuk mengawal keadaan ini ke arah mengekalkan prestasi kesihatan yang lebih baik, maka Islam menggalakkan umatnya bersederhana dalam pengambilan makanan dan minuman.

Selain amalan berwudhuk, solat fardhu lima waktu dan solat sunat (nawafil) yang lain juga berkeupayaan memberi ketenangan dan mengawal tekanan hormon dalam badan manusia. Solat yang khyusuk mampu memberi kesegaran kepada anggota badan dan membina kecergasan minda. Solat yang khyusuk adalah solat yang sempurna yang melibatkan tumpuan penuh fizikal dan hati kepada Allah SWT. Dalam usaha mencapai hakikat khyusuk ini, maka kita hendaklah bermula dari amalan mengambil wudhuk dengan sempurna, melaksanakan solat dengan cermat dari segi bacaan, qiyam, rukuk, iktidal, sujud, thoma'ninah serta memahami isi bacaan.

Monday, August 2, 2010

ADAKAH DAKWAH KITA BERJAYA






Ini adalah gambar kegembiraan peserta dalam menyerteai karnival KPI d utem. lihat dari raup muka kita dapat tgk satu cahaya yg dimana mereka tidak segan silu apatah lagi takut untuk bergaul dengan masyarakat terutama nonmuslim, persoalan sekarang adakah dakwah kita berjaya ? adakah dakwah kita hanya tertumpu kpd org islam je ? macan mn pula dengan saudara kita yg tentu gelap tentang islam, mcn mana peranan kita sebagai org mukmin kononnye untuk mendekatkan mereka dengan islam dan meletakan sedikit harapan kpd mereka untuk tidak fikir songsang kpd islam.

jika kita dapat lihat musuh islam semakin hari semakin kedepan untuk memburukan islam dan merobohkan akidah anak-anak muda kita, tetapi pada masa yg sama kita yg digelar pendakwah di mana kita, adakah kita hanya memeluk tubuh menanti dan terus menanti, atau untuk menbetulkan diri kita dulu baru kita blh menegur kawan-kawan kita.tak pun lihat islam jatuh baru kita nk sedar.

sepanjang aku berada di sini banyak yg aku pelajari, dalam bersiasah iatu untuk mendekatkan diri dengan masyarakat supaya mereka tidak tgk islam satu agama yg penganas, yg sentiasa di cop oleh barat kpd islam, benda ni lh yg perlu kita bawa kpd masyarat seluruh dunia ni lh peranan kita, isyallah walaupun nampak susah tetapi semagat yg di beri oleh allah swt tulang empat kerat untuk kita berkerja kpd di jalan allah, kita takut di alam akhirat.

akhir sekali untuk sahabat ku sekalian kuat kan hati dan kuatkan iman untuk kita terus bersama di jalan yg mulia ni... takbir

KEDUDUKAN PEMBACA AL-QURAN DI SISI ALLAH SWT

Allah SWT telah mengurniakan nikmat dan rahmat dengan mengutuskan Rasul-Nya dan menurunkan kitab-Nya al-Quran yang tidak ada sebarang keraguan dalam kandungan dari dahulu sehingga kini. Kitab wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasul-Nya ini dipenuhi mukjizat dan keagongan yang tiada tolak bandingnya dengan kitab-kitab yang lain. Bagi mengekalkannya al-Quran dalam kehidupan kita ianya perlu dijaga dengan sentiasa membaca dan menghafal serta memahami isi kandungannya agar berada di dalam jiwa dan hati setiap muslim. Firman Allah SWT dalam surah al-Hijr ayat 9:

Maksudnya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur'an, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”

Rasulullah SAW menggesa umatnya agar sentiasa membaca al-Quran dan mendalami dari segi bacaannya, kerana itulah kita dapati para sahabat RA seperti Uthman, Zaid bin Tsabit, Ibnu Mas’ud, Ubay bin ka’ab dan lain-lain lagi, mereka ini sentiasa membaca al-Quran dan mengkhatamkannya setiap hari Jumaat. Begitu juga amalan tradisi orang-orang tua kita dahulu juga mewajibkan pendidikan al-Quran kepada anak-anak. Anak-anak tidak di benarkan keluar rumah selagi tidak membaca al-Quran dan mereka mengamalkan pembacaan al-Quran setiap malam selepas waktu maghrib secara beramai-ramai. Ini membuktikan mereka sangat mengambil berat tentang pembacaan dan pendidikan al-Quran.


Banyak hadith-hadith yang menjelaskan kedudukan mereka yang sentiasa membaca al-Quran begitu tinggi dan mulia di sisi Allah SWT seperti dalam satu hadith Qudsi di mana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang sentiasa sibuk dengan al-Quran dan zikir mengingatiku daripada meminta-minta kepadaku, maka aku akan anugerahkan perkara yang lebih baik daripada Aku anugerahkan kepada mereka yang sentiasa memohon kepadaku itu. Dan kelebihan kalam Allah di atas segala kalam yang lain seperti lebihnya Allah di atas makluk-Nya. Dalam satu hadith lain yang bermaksud: Apabila seseorang dapat mengkhatamkan bacaan al-Quran satu kali, 60 ribu malaikat memohon keampunan dari Allah SWT untuknya.
Mereka yang menjadikan al-Quran sebagai bacaan utama setiap masa akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT. Setiap huruf yang dibaca akan dikira sebagai sepuluh pahala. Sabda Rasulullah SAW :
Bermaksud : " Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran, maka bagi-nya diberi sepuluh pahala dan ditambah sepuluh lagi kewajiban seumpamanya, tidak aku katakan( alif, lam, mim ) itu satu huruf, akan tatapi alif satu huruf dan lam satu huruf dan mim satu huruf "(Riwayat Tirmizi)

Mereka juga akan dinaikkan darjatnya di sisi Allah SWT sebagaimana yang dikatakan oleh Amr bin Ash: Barangsiapa membaca al-Quran maka mereka akan di naikkan ke darjat di kanan dan di kiri para nabi, melainkan tidak diturunkan wahyu kepada mereka sahaja. Muka pembaca al-Quran sentiasa berseri-seri, sentiasa dalam keadaan tenang dan kehidupannya dirahmati dan dimurahkan rezeki oleh Allah SWT. Ketika berada di alam kubur diluaskan kedudukannya serta mendapat syafaat di akhirat nanti. Hadith Rasulullah SAW:

Bermaksud : " Bacalah kamu akan al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembaca-pembacanya ".(Riwayat Muslim)

Rasulullah SAW sentiasa mengutamakan para sahabat yang membaca al-Quran dan yang menghafal dibandingkan dengan sahabat yang lain. Ini dibuktikan dengan tindakan Rasulullah SAW apabila menghantar sesuatu utusan, baginda akan memilih darpada kalangan sahabat yang banyak menguasai al-Quran sebagai pemimpin. Begitu juga ketika berhimpunnya para syahid yang terkorban untuk dikebumikan, Rasulullah SAW sendiri menguruskannya sehingga ke liang lahad dengan mendahului para syahid yang hafaz di kalangan sahabatnya.


Sebagai umat yang beriman maka sewajarnya al-Quran dibaca, difahami dan dijadikan panduan dan sumber rujukan yang utama dalam apa juga kegiatan hidup samada dari sudut akidah, syariat dan akhlak, khususnya dalam menangani pelbagai permasalahan, cabaran semasa untuk mencapai kehidupan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.
Namun persoalannya pada hari ini terdapat segelintir umat Islam yang lemah iman, goyah pegangan akidah dan akhlaknya, menjadi kaku bibir dan kelu lidahnya untuk menyebut ayat-ayat Allah SWT dan keras hati apabila terdengar ayat al-Quran. Mereka lebih gemar mengalunkan dan mendengar nyanyian lagu-lagu yang melalaikan berbanding ayat al-Quran. Tidak kurang pula ada dikalangan kita yang hanya berbangga dengan menggantung ayat-ayat al-Quran yang mahal-mahal sebagai hiasan. Walhal Islam tidak menyuruh sedemikian.
Justeru itu, mimbar menyeru marilah sama-sama kita menjadikan budaya membaca al-Quran sebagai gaya hidup. Kita mesti yakin bahawa al-Quran sahajalah yang mampu menjadi ubat dan penawar kepada segala jenis penyakit samada rohani atau jasmani yang sedang melanda masyarakat masa kini. Janganlah kita hanya membaca al-Quran pada masa-masa tertentu sahaja seperti ketika dalam kesusahan, ketika sakit, ketika menghadapi saat kematian atau pada hari tertentu sahaja.
Ibu-bapa perlulah memprogramkan penghayatan al-Quran dalam keluarga terutama kepada anak-anak dengan memperuntukkan masa seperti selepas solat maghrib sebagai waktu membaca, mempelajari dan mentadabbur al-Quran. Mengambil usaha dengan menghantar anak-anak ke kelas pengajian al-Quran samada di surau dan masjid atau di kelas yang telah disediakan. Di samping itu mempelajari al-Quran juga boleh dilakukan dengan cara mendengar bacaan di radio, kaset dan di media-media elektronik dan sebagainya.



Maksudnya : " Dan apabila kamu membaca Al-Qur'an, Kami jadikan antaramu dan orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu, suatu dinding yang tertutup

Saturday, July 31, 2010

dakwah itu indah

salam sejahtera hari ni sudah masuk hari ke dua karniva KPI d UTeM hati ni sungguh gembira tgk kehadiran ramai peserta tidak agama dan bangsa. Islam itu indah jika kita menbawa dengan kaedah yg betul tetapi dalam hati tetap satu islam segar dan harum di muka bumi allah. mungkin dgn ada nye karniva ni dapat menbuka mata mahasiswa yg cerdik pandai tentang islam dan sentisa di mulut ni basah dengan perkataan islam

Thursday, July 29, 2010

KEGAWATAN DI PADANG MAHSYAR

Makhluk dan alam luas ciptaan Allah SWT akan tiba masanya menempuh saat kemusnahan dan kehancuran. Lihatlah tumbuh-tumbuhan yang menghijau di sekeliling kita akhirnya akan kuning layu, besi yang keras akan berkarat dan menjadi reput, makanan dan lauk pauk yang segar menjadi basi, anak-anak remaja akan pudar kejelitaan dan ketampanannya dimamah oleh usia tua, akhirnya menemui ajal. Dunia yang kita duduki dan diami pada hari ini pun juga semakin tua. Suasana yang berlaku ini bukanlah terjadi secara kebetulan tetapi suatu perkhabaran dan petanda-petanda awal bahawa seluruh ciptaan Allah SWT akan menemui ajalnya pada suatu detik yang dinamakan kiamat.
Tiupan sangka kala pertama bermulanya kiamat. Manakala tiupan sangka kala yang kedua menandakan kebangkitan manusia yang mati sejak zaman nabi Adam AS sehingga manusia terakhir ketika berlaku kiamat. Roh dan tubuh badan manusia yang berpisah ketika di alam barzakh bercantum semula hingga lengkap seperti tubuh kita sebelum mati untuk menghadapi hari pengadilan. Kedahsyatan kiamat ini dijelaskan oleh Allah SWT dalam Surah at-Takwir ayat 1-3:

Maksudnya: ” Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu”.

Kebangkitkan semula manusia selepas kiamat akan dihimpunkan di suatu tempat yang dipanggil "Padang Mahsyar" untuk menghadapi perbicaraan atau timbangan amalan yang dikerjakan semasa hidup di dunia. Setiap sudut Padang Mahsyar penuh sesak dengan manusia dan jin untuk bersama-sama mengharungi hari hisab. Menurut Imam Ghazali: Padang Mahsyar itu suatu dataran bumi yang maha luas, saujana mata memandang yang keluasannya tidak dapat dihitung dengan ilmu manusia, keadaan bumi yang putih dan rata, tiada gunung ganang dan tiada pokok kayu untuk dijadikan tempat berteduh.
Pada dataran putih yang maha luas itulah manusia yang baru dibangkitkan semula dihalau kesana seperti binatang ternakan yang keluar dari kandangnya atau seperti kanak-kanak yang baru lahir, dengan keadaan berkaki ayam dan bertelanjang bulat tanpa pakaian. Dalam keadaan terlalu gawat menghadapi cabaran Mahsyar itu manusia terlupa dirinya tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing.
Abu Hurairah RA berkata beliau mendengar Rasulullah SAW berpidato di hadapan para sahabat bahawa manusia di Padang Mahsyar akan dibangkitkan kelak dalam tiga bentuk, Pertama: manusia yang dibangkitkan dengan keadaan kenderaan sudah tersedia untuk membawa mereka, Kedua: manusia yang berjalan kaki dan Ketiga: manusia yang berjalan dengan mukanya tertungging ke tanah.
Di gambarkan juga suasana hiruk-pikuk dan kucar-kacir yang menyelubungi manusia ketika berada "di bumi al-Mahsyar ," masing-masing sibuk dengan hal tersendiri. Ada yang berjalan, ada yang merangkak-rangkak dan bermacam-macam lagi dalam suasana panas cahaya matahari yang berada hanya sejengkal di atas kepala manusia pada masa itu. Ada sesetengah manusia ditenggelami dengan peluh yang banyak dan berbau busuk bergantung kepada tahap amalan semasa di dunia.
Ketika sedang terlalu dahaga, datang malaikat Zabaniah membawa air untuk ahli Mahsyar. Pada mulanya ahli Mahsyar amat gembira tetapi malangnya air itu tersangat panas sehingga apabila mangkuk air itu didekatkan ke bibir maka daging bibir itu luruh berguguran kerana air terlalu panas.
Persoalan besar timbul di kalangan ahli di Padang Mahsyar ialah berapa lama mereka mesti berada di dataran Mahsyar itu?, tidak siapapun yang tahu. Ada pendapat mengatakan berada di Padang Mahsyar itu selama 300 tahun mengikut tahun akhirat. Perit derita di alam Mahsyar itu mereka sudah merasa terlalu lama berada di situ, dalam tangis dan keluhan yang tidak henti-henti. Namun mereka tetap dalam keadaan membisu tanpa sepatah kata, tidak tahu hendak mengadu kepada siapa.
Dalam keletihan yang tidak terhingga dan rasa lapar serta dahaga yang menghiris kerana sengsara ratusan tahun di Padang Mahsyar, tanpa ada sebutir makanan atau setitik air, maka kedengaran di kalangan mereka yang berkata, “ tidak adakah di kalangan kita yang boleh mengadu dengan Tuhan agar disegerakan hukuman?. Ada juga supaya cadangan mendapatkan syafaat atau pertolongan daripada nabi Muhammad SAW. Ketika dalam keadaan gawat inilah baru teringat kepada nabi Muhammad SAW sedangkan semasa di dunia langsung tidak mempedulikan ajaran Rasulullah SAW, malah memperlekehkan Rasulullah SAW.
Walaupun tidak ada pohon untuk memberi perlindungan dari bahan panas terik tetapi Allah SWT menyediakan bayang Arasy yang redup. Mereka yang mendapat naungan Arasy itu antaranya ialah golongan al-Muqarrabun iaitu orang yang dekat dengan Allah SWT. Golongan al- Muqarrabun itu ialah merujuk kepada mereka semasa hidupnya di dunia sentiasa patuh arahan Allah SWT serta meninggalkan perkara yang dilarang Allah samada dalam soal akidah atau syariah.

Yakinlah bahawa setiap manusia di Padang Mahsyar nanti akan melalui perbicaraannya , disoal dan diperiksa satu persatu, tidak akan terkecuali sesuatu pun dari hidupnya di dunia sekalipun yang sulit dan tersembunyi. Bahkan semua anggota dan bahagian-bahagian tubuh yang kecil pun ditanya akan apa yang telah dilakukan. Rasulullah SAW bersabda:
Bermaksud:"Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari qiamat sehingga ia disoal empat perkara: tentang umurnya pada perkara apakah ia habiskan dan tentang masa mudanya untuk apa digunakan dan tentang harta bendanya dari manakah ia dapati dan pada perkara apakah ia belanjakan dan juga tentang apa amalan yang telah dilakukan sesuai dengan apa yang telah diketahuinya?"(At-Tirmizi)

KARNIVAL PENGHAYATAN ISLAM (KPI)






SALAM UKWWAH KEPADA SEMUA SAHABAT...

tidak lama lagi UTeM akan melakar sejarah iaitu berlangsungnya satu karnival yang dapat di lakukan oleh segelintir persatuaan yg baru ditubuh... penubuhan yg awal UTeM... 10 TAHUN BARU LAGI 2...

ana hamba allah yg sayang kan islam amat gembira atas kemajuaan, peningkatan dan perubahan yg lakukan oleh persatuan dakwah di UTeM...kalu lh seluruh IPT malaysia ni dapat melakukan mcn ni... ana yakin islam di malaysia dapat di semarakan. dan kepada mahasiswa/i yg menanti petunjuk islam dapat merasai keindahan islam tersebut... ana merasa dan menharap dakwah umun kita dapat berjalan lebih jauh lagi.

ana harap benda ni akan menjadi saksi dan bukti di akhirat nanti apabila d soal oleh allah swt... untuk sahabat nasihat ana jgn malu untuk membawa islam di muka bumi allah, ingat bumi ni milik allah...

ana berharap KPI ni dapat berjalan dgn baik dan dapat berjalan lancar seperti yg telah di rancangkan oleh pimpinan yg di lantik...

kalu ana nak ckp pasal dakwah... dakwah kita ni bukan untuk individu tetapi untuk semua apa yang nak jika jawap kpd allah kalu kita tidak menjalankan dakwah kita dengan baik.

fikir lah amanat yg ana bawa ni sgh berat... aku harap kepada mu ya allah untuk bagi kekuatan kepada aku supaya aku dapat terus berada di sini...

“KEDUDUKAN PEMBACA AL-QURAN DI SISI ALLAH SWT”

Allah SWT telah mengurniakan nikmat dan rahmat dengan mengutuskan Rasul-Nya dan menurunkan kitab-Nya al-Quran yang tidak ada sebarang keraguan dalam kandungan dari dahulu sehingga kini. Kitab wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasul-Nya ini dipenuhi mukjizat dan keagongan yang tiada tolak bandingnya dengan kitab-kitab yang lain. Bagi mengekalkannya al-Quran dalam kehidupan kita ianya perlu dijaga dengan sentiasa membaca dan menghafal serta memahami isi kandungannya agar berada di dalam jiwa dan hati setiap muslim. Firman Allah SWT dalam surah al-Hijr ayat 9:

Maksudnya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur'an, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”

Rasulullah SAW menggesa umatnya agar sentiasa membaca al-Quran dan mendalami dari segi bacaannya, kerana itulah kita dapati para sahabat RA seperti Uthman, Zaid bin Tsabit, Ibnu Mas’ud, Ubay bin ka’ab dan lain-lain lagi, mereka ini sentiasa membaca al-Quran dan mengkhatamkannya setiap hari Jumaat. Begitu juga amalan tradisi orang-orang tua kita dahulu juga mewajibkan pendidikan al-Quran kepada anak-anak. Anak-anak tidak di benarkan keluar rumah selagi tidak membaca al-Quran dan mereka mengamalkan pembacaan al-Quran setiap malam selepas waktu maghrib secara beramai-ramai. Walaupun perkara ini tiada dalam syariat, tetapi membuktikan mereka sangat mengambil berat tentang pembacaan dan pendidikan al-Quran.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Banyak hadith-hadith yang menjelaskan kedudukan mereka yang sentiasa membaca al-Quran begitu tinggi dan mulia di sisi Allah SWT seperti dalam satu hadith Qudsi di mana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang sentiasa sibuk dengan al-Quran dan zikir mengingatiku daripada meminta-minta kepadaku, maka aku akan anugerahkan perkara yang lebih baik daripada Aku anugerahkan kepada mereka yang sentiasa memohon kepadaku itu. Dan kelebihan kalam Allah di atas segala kalam yang lain seperti lebihnya Allah di atas makluk-Nya. Dalam satu hadith lain yang bermaksud: Apabila seseorang dapat mengkhatamkan bacaan al-Quran satu kali, 60 ribu malaikat memohon keampunan dari Allah SWT untuknya.
Mereka yang menjadikan al-Quran sebagai bacaan utama setiap masa akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT. Setiap huruf yang dibaca akan dikira sebagai sepuluh pahala. Sabda Rasulullah SAW :
Bermaksud : " Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran, maka bagi-nya diberi sepuluh pahala dan ditambah sepuluh lagi kewajiban seumpamanya, tidak aku katakan( alif, lam, mim ) itu satu huruf, akan tatapi alif satu huruf dan lam satu huruf dan mim satu huruf "(Riwayat Tirmizi)

Mereka juga akan dinaikkan darjatnya di sisi Allah SWT sebagaimana yang dikatakan oleh Amr bin Ash: Barangsiapa membaca al-Quran maka mereka akan di naikkan ke darjat di kanan dan di kiri para nabi, melainkan tidak diturunkan wahyu kepada mereka sahaja. Muka pembaca al-Quran sentiasa berseri-seri, sentiasa dalam keadaan tenang dan kehidupannya dirahmati dan dimurahkan rezeki oleh Allah SWT. Ketika berada di alam kubur diluaskan kedudukannya serta mendapat syafaat di akhirat nanti. Hadith Rasulullah SAW:

Bermaksud : " Bacalah kamu akan al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembaca-pembacanya ".(Riwayat Muslim)

Rasulullah SAW sentiasa mengutamakan para sahabat yang membaca al-Quran dan yang menghafal dibandingkan dengan sahabat yang lain. Ini dibuktikan dengan tindakan Rasulullah SAW apabila menghantar sesuatu utusan, baginda akan memilih darpada kalangan sahabat yang banyak menguasai al-Quran sebagai pemimpin. Begitu juga ketika berhimpunnya para syahid yang terkorban untuk dikebumikan, Rasulullah SAW sendiri menguruskannya sehingga ke liang lahad dengan mendahului para syahid yang hafaz di kalangan sahabatnya.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Sebagai umat yang beriman maka sewajarnya al-Quran dibaca, difahami dan dijadikan panduan dan sumber rujukan yang utama dalam apa juga kegiatan hidup samada dari sudut akidah, syariat dan akhlak, khususnya dalam menangani pelbagai permasalahan, cabaran semasa untuk mencapai kehidupan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.
Namun persoalannya pada hari ini terdapat segelintir umat Islam yang lemah iman, goyah pegangan akidah dan akhlaknya, menjadi kaku bibir dan kelu lidahnya untuk menyebut ayat-ayat Allah SWT dan keras hati apabila terdengar ayat al-Quran. Mereka lebih gemar mengalunkan dan mendengar nyanyian lagu-lagu yang melalaikan berbanding ayat al-Quran. Tidak kurang pula ada dikalangan kita yang hanya berbangga dengan menggantung ayat-ayat al-Quran yang mahal-mahal sebagai hiasan. Walhal Islam tidak menyuruh sedemikian.
Justeru itu, mimbar menyeru marilah sama-sama kita menjadikan budaya membaca al-Quran sebagai gaya hidup. Kita mesti yakin bahawa al-Quran sahajalah yang mampu menjadi ubat dan penawar kepada segala jenis penyakit samada rohani atau jasmani yang sedang melanda masyarakat masa kini. Janganlah kita hanya membaca al-Quran pada masa-masa tertentu sahaja seperti ketika dalam kesusahan, ketika sakit, ketika menghadapi saat kematian atau pada hari tertentu sahaja.
Ibu-bapa perlulah memprogramkan penghayatan al-Quran dalam keluarga terutama kepada anak-anak dengan memperuntukkan masa seperti selepas solat maghrib sebagai waktu membaca, mempelajari dan mentadabbur al-Quran. Mengambil usaha dengan menghantar anak-anak ke kelas pengajian al-Quran samada di surau dan masjid atau di kelas yang telah disediakan. Di samping itu mempelajari al-Quran juga boleh dilakukan dengan cara mendengar bacaan di radio, kaset dan di media-media elektronik dan sebagainya.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Mimbar mengambil kesempatan dengan sempena dengan majlis tilawah al-Quran peringkat antarabangsa kali ke 52 yang diadakan di dewan merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur, bermula dari 27hb Julai hingga 3hb Ogos 2010, mimbar menyeru para jamaah sekalian untuk sama-sama menghadiri majlis tersebut bagi mendengar dan menghayati ayat-ayat suci al-Quran yang akan diperdengarkan oleh para Qari dan Qariah dari seluruh dunia. Semoga dengan kehadiran kita ke majlis tersebut akan menyerikan lagi dan mendapat rahmat dari Allah SWT. Mengakhiri khutbah pada minggu ini marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalm surah al-Israa’ ayat 45:

Maksudnya : " Dan apabila kamu membaca Al-Qur'an, Kami jadikan antaramu dan orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu, suatu dinding yang tertutup.

Sunday, May 9, 2010

SELAMAT HARI IBU

Sememangnya kini kita berada dalam jaringan lubang dhab yang dalam dan berserabut hasil peninggalan penjajah Barat dan kesan weternisasi. Seolah-olah perkembangan pola pikir kita berlandskapkan permasalahan yang sama yang dideritai oleh barat. Akibatnya kita menelan segala pil yang dicipta barat bagi menyelesaikan segala permasalahan mereka. Seumpama orang yang berpenyakit yang terpaksa menelan pelbagai jenis pil yang ditetapkan doktor untuk penyembuhan tetapi si anak yang diterangkan transkripsi ubat oleh sang doktor untuk diberi kepada ibunya yang sakit turut menelan ubat yang sama. Beliau tidak menghadapi penyakit tersebut tetapi kerana terpesona dengan penerangan dan penjelasan atau kagum dengan si doktor. Betapa bodohnya dia.

Inilah yang dihadapi oleh umat Islam khususnya para pemerintah mereka. Seolah-olah terkapai-kapai tanpa sumber dan panduan. Mereka menelan semua pil barat untuk menghadapi penyakit-penyakit yang melanda Barat sedangkan segala virus dan punca penyakit tersebut juga mereka bawa dan datangkan dari barat. Sebenarnya mereka bercelaru dari segi welstanchaungnya (world view). Inilah juga yang menimpa kepada rakyat dan umat Islam.

Di barat, institusi keluarga menjadi hancur lebur. Kebanyakan mereka lebih memilih untuk bersekedudukan daripada mengamalkan institusi kekeluargaan. Lebih 50% bahkan sesetengah negara barat mencecah 2/3 rakyat mereka adalah lahir daripada anak luar nikah. Apabila mereka berusia 18 tahun, mereka bebas tanpa ikatan daripada keluarga mereka. Dasar materialisme dan individualistik amat mencengkam masyarakat mereka. Masing-masing mementingkan diri sendiri. Negaralah yang menguruskan anak-anak dan ibu-bapa yang bermasalah dan golongan tua. Krisis nilai dan akhlak jatuh melebihi tahap binatang. Hubungan kekeluargaan amat rapuh. Seolah tiada ikatan anatara anak serta ibu-bapa, antara isteri dan suami. Apatah lagi jiran tetangga maupun adik beradik, ipar duai. Kamu.. kamu, aku.. aku.

Sebab itulah mereka memperkenalkan pelbagai jenis hari. Hari Ibu, Hari Bapa, Hari Pekerja, Hari Guru, Hari Jururawat… dan seribu jenis hari perayaan dan pelabagai cuti demi mengingatkan dan menghargai pelbagai golongan tersebut. Ini berlaku kerana krisis akhlak dan nilai moral yang sudah hilang. Tiada lagi ingatan, penghormatan, penghargaan yang diamalkan secara normal bahkan memerlukan ingatan secara paksaan. Dalam masa yang sama mereka juga mempunyai agenda dalam meng’kudus’kan icon-icon tertentu untuk memperkukuhkan kehendak dan perancangan agama dan kehendak pemerintah mereka. Apatah lagi agenda Yahudi-Nasara ini yang cuba untuk menglobalkan pemakaian cara hidup mereka atas dunia ini khususnya dunia Islam.

Dunia Islam sepatutnya tidak menghadapi isu korup aqidah dan akhlak yang amat menjijikkan ini. Bukan sekadar kita diikat dengan syaraiat dan akhlak Islam tetapi juga batas budaya dan kesopanan bangsa. Tetapi kini ia mula mencair akibat dunia kita diletakkan dalam parit dan saluran barat, yang mau tak mau, seluruh rakyat menuruti kehendak massa yang terdorong mengikuti life-stail barat yang penghujungnya adalah septik-tank yang penuh dengan tahik-tahik barat.

Dalam Islam isu-isu kekeluargaan, hak-hak sepatutnya tidak berbangkit. Tidak memerlukan HAM (Hak Asasi Manusia-PBB) untuk ditegak dan dipraktikkan. Islam yang dibawa oleh Rasulullah Saw mengatasi tarikh dan kewujudan PBB itu sendiri. Apa yang dibawa oleh Baginda bersesuaian dengan fitrah kejadian manusia itu sendiri apatah ianya diturunkan oleh Pencipta manusia dan Pemilik dunia dan cakrawala ini.

Sepatutnya tidak perlu satu hari khusus untuk Ibu dan satu hari khusus untuk Bapa. Di Barat mungkin ya. Tetapi tidak untuk umat Islam apatah lagi dia seorang mukmin. Setiap hari bagi si mukmin adalah hari ibu dan hari bapa. Sebab selagi mana ia tidak syirik kepada Allah selagi itulah dia mengikatkan ikatan syahadahnya itu untuk berbuat baik terhadap ibu-bapanya sendiri. Ini difirmankan Allah:

أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
Jangan sesekali kamu syirik kepada Allah dan kepada dua ibu-bapa kamu hendaklah berbuat baik

Ada 4 tempat didalam al-Quran yang menggabungkan ayat tauhid dan taat ibu-bapa ini. Dan pastinya seorang mukmin tidak berlaku akhlak buruk yang melupakan ibu-bapa ini kecuali dia adalah muslim saduran.

Kalau Barat sendiri Hari Ibu mesti datang dari asal-usul dan punca kepercayaan mereka sendiri. Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac. Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati Dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari tersebut.

Peringatan Mother’s Day di sebagian negara Eropah mendapat pengaruh dari kebiasaan memuja Dewi Rhea, istri Dewa Kronus, dan ibu para dewa dalam sejarah Yunani kuno. Maka, di negara-negara tersebut, peringatan Mother’s Day jatuh pada bulan Mac. Di Amerika Syarikat dan lebih dari 75 negara lain, seperti Australia, Kanada, Jerman, Itali, Jepun, Belanda, Singapura, Taiwan, Hongkong termasuk Malaysia peringatan Mother’s Day jatuh pada hari Minggu kedua bulan Mei kerana pada tarikh itu pada tahun 1870 aktivis sosial Julia Ward Howe mencanangkan pentingnya perempuan bersatu melawan perang saudara. Dan kini, masing-masing cuba menjadikan hari ibu sebagai hari memperingati tokoh-tokoh negara mereka. Malah di China, sesetengah rakyat China sedang mula memupuk Hari ibu sebagai memperingati Meng Mu, ibu kepada Mencius.

Dalam Islam, pengajaran yang menukilkan tentang si ibu ini diungkapkan dalam al-Quran yang telah diturunkan kepada Rasulullah Saw semenjak 14 abad yang lalu dan berjaya mewujudkan satu tahap manusia yang memberi pengiktirafan yang tinggi terhadap ibu-ibu mereka. Apatah lagi isu kewanitaan telah diangkat martabat mereka semenjak kedatangan Islam setelah sekian lama wanita menjadi status hamba kepada kaum lelaki, sebagai kilang untuk melahirkan anak-anak mereka maupun sebagai sembahan kepada tuhan-tuhan yang anggapan mereka adalah lelaki yang memerlukan wanita-wanita. Sehingga ke hari ini tahap wanita masih lagi sebagai ikon seks mereka dan sebagai agen pengiklanan untuk mempromosi barangan yang diletakkan nilai dan harta seumpama barangan semata. Ianya masih lagi pemilikan kepada individu tetapi dalam bungkusan envelope moden.

Dalam Islam bebanan Ibu-bapa amat berat sehingga ibu-bapa mereka ini sebagai tanggung-jawab taklif terhadap mukmin keatas setiap batang tengkok si anak itu sendiri sehingga dosa penderhakaan itu hampir mencapai tahap syirik kepada Allah sebagaimana firman Allah Swt dalam surah al-Isra’ : 23

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.
Mengikut pandangan ulama, sudah cukup dikira derhaka jika dalam sehari ia tidak mendoakan kesejahteraan buat ibu-bapanya. Selayaknya seorang mukmin sentiasa mendoakan mereka setiap kali selepas sembahyang dengan doa yang ma'thur yang diajar oleh Rasulullah Saw. Itulah sebai-baik 'wish' dan ucapan buat ibu maupun bapa. Dengan apa yang diajar dan diucapkan oleh lidah yang mulia, iaitu Rasulullah Saw. Setiap hari 5 kali sehari semalam. Bukannya setahun sekali. Setiap kali bertemu dikucupnya tangan mereka maupun selepas tiap kali ada peluang. Bukannya tunggu hariraya sekali setahun. Sentiasalah berbuat baik kepada mereka dengan adab dan akhlak Islam. Tidak cukup sekadar sekeping kad dan setangkai bunga.

Rasulullah Saw bersabda:

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ قَالَ الصَّلَاةُ عَلَى مِيقَاتِهَا قُلْتُ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ ثُمَّ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ قُلْتُ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
Berkata Abdullah bin Mas’ud r.a: Aku bertanyakan rasulullah Saw. “ Ya Rasulullah. Apakah amalan yang afdhal? Sabda Baginda: “Sembahyang ketika waktunya”. Kemudian apa lagi. Jawab Baginda: “Berbuat baik kepada ibu-bapa”. Aku bertanya lagi, kemudia apa? Jawab Baginda: Jihad sabilillah. Riwayat Bukhari.

Tuntutan dalam memenuhi keperluan si ibu dilebihkan oleh Islam berbanding si ayah. Faktor kelemahan fizikal, usia dan betapa perlunya ia menerima kasih-sayang dan bantuan, apatah lagi di usia emas mereka. Sehingga Rasulullah Saw mensabdakan beberapa potong hadis. Antaranya:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي قَالَ أُمُّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ ثُمَّ أُمُّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ ثُمَّ أُمُّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ ثُمَّ أَبُوكَ
Daripada Abu Hurayrah r.a berkata: Telah datang seorang lelaki dan bertanya. Ya Rasulullah siapakah orang yang lebih berhak untuk aku santuninya dengan terbaik? Rasulullah bersabda : ibu kamu, kemudian siapa? Sabda Baginda : ibu kamu, kemudian siapa? Bersabda Rasulullah : ibu kamu, kemudian siapa? Ayah kamu. Riwayat Bukhari

Ianya dikuatkan dengan firman Allah dalam surah Luqman ayat: 14

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah juga tempat kembali (untuk menerima balasan).

Hadis riwayat ibn Majah pula menyebut tentang seorang lelaki yang acapkali bertanyakan soalan untuk keluar berjihad tetapi disuruh oleh baginda menjaga ibunya itu lebih afdhal.

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ جَاهِمَةَ السُّلَمِيِّ قَالَ : أَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ أَرَدْتُ الْجِهَادَ مَعَكَ أَبْتَغِي بِذَلِكَ وَجْهَ اللَّهِ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ قَالَ وَيْحَكَ أَحَيَّةٌ أُمُّكَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ ارْجِعْ فَبَرَّهَا

Daripada Muawiyyah bin Jahimah al-Sulami berkata: Aku mendatangi Rasulullah Saw dan berkata: Ya Rasulullah. Aku ingin keluar berjihad bersama kamu untuk mencari keredhaan Allah dan Hari Akhirat. Sabda Baginda: Adakah ibu kamu masih hidup?. Jawabku: Ya. Sabda Baginda: Pulanglah dan jagalah ibumu sebai-baiknya.

Kita juga tahu akibat daripada tingkah laku sebaliknya. Bagaimana fitnah yang dihadapi oleh Juraij akibat tidak menyahut panggilan ibunya ketiaka beliau melakukan solat-solat sunatnya. Apa yang ditimpakan terhadap Alaqamah yang tidak mampu mengucap dua kalimah syahadah ketika hampir matinya akibat ia mendahulukan isteri daripada ibunya. Kecualilah jika ibunya mendorong dan menyuruh kepada kekufuran atau kemaksiatan. Apabila bertembung taat makhluk dengan Allah ketahuilah bahawa ketaatan kepada Allah dan Rasul itu adalah mutlak. Seperti apa yang diriwayatkan dalam Hadis Muslim kisah Saad bersama ibunya yang mengadu kepada Rasulullah Saw yang cuba memaksanya meninggalkan Islam dan meninggalkan Rasulullah Saw. Ia mengugut untuk tidak makan dan minum sehingga mati kecuali jika Saad murtad. Allah Swt menurunkan firmanNYa:

وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, Maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, Kemudian Hanya kepada-Kulah kembalimu, Maka Kuberitakan kepadamu apa yang Telah kamu kerjakan. Surah Luqman: 15

Berdasarkan diatas, jika mereka seorang yang benar-benar beriman, nescaya tidak berlakunya kelompangan akhlak terhadap ibu-bapanya. Tidaklah ia menjadi masyarakat kurang ajar terhadap mereka yang melahirkannya kecualilah ibu-bapa mereka itu juga buruk akhlak dengan tuhannya atau buruk akhlak dengan datuk dan nenek mereka. Nescaya kemana ditumpahkan kuah kalau tidak ke nasi. Di harapkan tidak lagi terjadi kecelaruan umat Islam yang teraba-raba seperti sibuta kehilangan tongkat. Ikut tercapai dek tangan meskipun kayu berduri dan berbisa. Ingatlah kita ada al-Quran serta Hadis sebagai rujukan. Cukuplah Islam sebagai ubat dan penawar kepada ummah. Selagi tak kembali kepada panduan suci itu, selagi itulah umat Islam tidak lepas daripada penyakit serta virus yang diciptakan itu.

Habis bagaimana dengan sambutan ‘Hari Ibu’ yang disambut kini. Setengah ulama seperti Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin ada yang membid’ahkan sambutan tersebut kerana setiap hari raya yang bertentangan dengan hari raya yang disyariatkan adalah bid'ah dan tidak dikenal pada masa salafushalih. Apatah lagi pencetusnya bukan kaum muslimin, sehingga di dalamnya ada bid'ah menyerupai musuh-musuh Allah. Hari raya-hari raya yang disyariatkan sangat dikenal oleh pemeluk Islam, yaitu Idul Fitri dan Idul Adha, serta Idul Usbu' (hari Jum'at). Dalam Islam tidak ada hari raya lain selain tiga hari raya tersebut, maka setiap hari raya yang diadakan di luar tiga hari raya itu ditolak, bid'ah dan batil menurut syariat Allah, karena Nabi Sawbersabda:

مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
"Barang siapa yang mengadakan sesuatu amalan baru dalam urusan (ibadah) kami yang bukan daripadanya (Nabi) maka ia tertolak." (HR Muttafaqun alaihi).

Memandangkan masyarakat hari ini yang terjebak jauh dalam pengamalan-pengamalan Yahudi dan Nasara, yang bukan sekadar sejengkal bahkan sudah berada dalam lubang biawak mereka. Di harapkan umat Islam mengambil pelbagai pendekatan untuk memberi penjelasan serta mengislamisaikan pengamalan hari ini agar selari dengan tuntutan Islam. Gunakan majlis serta atur-cara yang ada untuk berdakwah serta menyampaikan konsep dan pandangan Islam agar mereka dapat membezakan antara susur galur Islam dan lainnya.

Kita perlu menjelaskan kembali status ibu dalam al-Quran. Peranan mereka dalam melahirkan generasi spesisi manusia ini. Hatta melahirkan para nabi, sahabat dan ulama. Bermula dengan Ibu manusia iaitu Hawa maupun Ibu Nabi Musa a.s, Maryam sebagai ibu Nabi Isa, Isteri Imran, Hajar dan Sarah, maupun Aminah, ibu Rasulullah dan isteri-isteri Rasulullah Saw. Para sohabiah yang berjuang bersama baginda. Bukan sekadar kisah tetapi tautan aqidah, syariah serta akhlak dan siri-siri perjuangan mereka dalam menegakkan Islam. Silih-gantikan dengan coretan dan kisah ibu-ibu dan wanita derhaka sebagai iktibar dan pengajaran seperti isteri nabi Noh, Isteri nabi Lut maupun isteri Abu lahab. Hidup mereka yang sentiasa merintangi syariah dan perjuangan Islam bahkan yang berada di barisan hadapan sebagai penentang kebenaran dan penegak kejahatan.

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ
Para mukmin lelaki dan mukminah perempuan sebagai pemimpin antara mereka

Mereka adalah kepimpinan yang sentiasa bahu membahu sesama mukmin untuk berkerja dan berjihad dijalan Allah. Bekerja untuk berdakwah kepada masyarakat agar kembali kepada Islam yang syumul yang telah lengkap segala-galanya dan tak terkurang walau satupun. Bukan ianya sekadar teori tetapi realiti dan praktikal dan telah terbukti kehebatannya semenjak 14 abad yang lalu.

Friday, April 30, 2010

agak-agak lh... nk comment pun...



maaf terlalu kecik kut...

Lagu Loghat Terengganu - Kerabu Pucuk Paku

1 MEI







Pada hari jumaat yang mulia saya terbuka hati untuk menulis untuk mengelakn pembaziran masa yg menlampau. Kerana tuhan ada sebut masa itu emas…

Hari ini merupakan penghulu segala hari iaitu hari jumaat, dalam al-quran banyak menyebut peristiwa akan berlaku pada hari jumaat ni tk tercerita lh. Hari ini seluruh masjid di Bandar Melaka digegarkan dengan khutbah bertajuk 1 mei iaitu HARI PERKERJA/HARI BURUH seluruh dunia menrainye.

Dimana tok iman (IMAN MASJID) menekan kan kepada semua pekerja awan mahu pun swata supaya bekerja dengan jujur dan ikhlas supaya kita mendapat rezeki yg halal. Tok iman juga menekan rezeki ni perlu halal kerana untuk diberi makan kepada ahli keluarga kita. Tok iman juga beritahu pekerja ni jgn sesekali mengambil rasuah kerana ni adalah berdosa besar dan rasuah merupakan masalah yg amat kritikal sekarang.

Di sini saya buleh bagi markah 100 kepada tok iman menasihatkan kepada ahli jemaah. Saya berfikir sejenak betul apa yg dikatakan oleh iman tersebut tetapi mcn mn pulak dgn peminpin yg kita tahu hidup dgn rasuah dan 1001 satu helah dilakukan untuk menjaga poket mereka. Blh dikatakan mcn LANUN LH…

Saya kesian yang bekerja sepeti nelayan pekebun dll lagi... yg mengunakan tulang 4 kerat untuk mencari rezeki sesuak nasi… inilah saya tengok merupakan satu benda yang tidak adil kepada rakyat MALAYSIA. Mungkin yang makan gaji ni bekerja dalam aircond cukup bulan dapat gaji tetapi mcn mana dengan saudara kita yg bekerja di tengah matahari terik. Mungkin kita blh ckp rezeki ALLAh bagi semua tetapi bukan semua akan bernasib baik.

Disini saya mengajak semua sahabat –sahabat, kawan kita sekarang blh tgk dah berapa jauh jarak pendapatan keluarga… yang kaya semakain kaya, yg miskin semakin miskin… FIKIR-FIKIR LH… saya bukan nak persalah kan pemimpin kita, tetapi ini lh reality yg perlu kita tempohi selagi lanun menjadi pemimpin di Malaysia. mari org islam semua bina masjid dekat kan diri dengan masjid.

Thursday, April 29, 2010

nasib saudara kita





Asalamualiakum,saudara-saudara ku. pertama kali kita perlu bersyukur kepadaNYA kerana menberi nikmat aman damai. sahabat ku adakah ni nikmat atau bala yang diberi oleh allah swt kepada kita. yg duduk aman di negara MALAYSIA yg tiada acaman dari musuh zionis tidak seperti saudara kita di palestin. mungkin kita gembira dgn slogan 1 malaysia dan ada segelintir kita percaya dengan slogan ni dapat menberi keamanan kita.
Ingat lh sahabat-sahabat ku, semua apa yg kita nikmat ni adalah datang dari pada allah swt pupuk lah didalam hati kita masing-masing kita tak nak dengan benda-benda mcn ni akan merosakan akidah kita... kita ambil skop MALAYSIA lh, sebab saya org malaysia ni. Perdana menteri najib tun razak... nama tu tak ada masalah yang masalah cara pemerintahan yang dia.

Kita berbalik kepada tajuk kita saudara kita yang jauh sana, bukan yang kalu kita duk di kelantan saudara kita di perlis, ni saudara kita di palestin, mungkin kita ni terlupa kesusaha mereka tempohi ... dalam karangan saya kali ni ingin memanggil sahabat2 sekalian untuk memikir sejenak pasal nasib saudara kita di sana. Tetapi kita duduk di sini sibuk dengan dunia (sibuk dunia saja la). Mungkin di malaysia tgh bergolak dengan 1001 isu baik atau buruk.

Di sini bukan bukan saya suruh sahabat sekalian pergi berperang di palestin, ambil lah pengajaran apa yang berlaku di palestin, jgn berlaku di malaysia kita. Tetapi kita tengok keadaan malaysia sekarang yang baru-baru meletup sekarang APCO saya malas nak hulas benda ni. Mungkin sahabat semua telah cair debgan benda ni. Adakah kita hendak negara yang sekarang kita duduki ni dijajah dengan musuh dalam selimut. Saya tak tuduh sapa-sapa, siapa musuh, siapa selimut.

Sekarang kita lupa dengan isu mcn ni. Saya ingin cungkil balik isu ni... sebab apa masjid kiblat pertama kita ada di sana.

Wahai pemuda sahabat ku sekalian BINA MASJID perkukuhkan kan akidah kita untuk kita berdepan dengan musuh allah. Malu lah kita kepada saudara kita di palestin sana. Kita di sini diselimut dengan bumbung tidur atas tilam yang empuk. Meraka d sana macan mana.

salam persahabtan

Wednesday, April 28, 2010

PUNCA AWAL KEZALIMAN

salam persahabatan...
pada akhir zaman ini kezaliman tak akn lari dari hidup... zaman jahilliah akan kembali mendapinggi kita... bersama lh kita berubah... bersedia dari roh yg mantap.


"Kezalimanan berlaku apabila sesuatu perkara tidak diletakkan pada tempatnya yang hak. Apabila ummah tidak meletakkan Islam pada singgahsana permerintahan negara; apabila pemimpin yang berjuang untuk Islam dikalahkan oleh penganutnya sendiri; apabila pemimpin atau parti yang korup diangkat untuk kononnya membela rakyat, maka telah berlaku zalimlah ummah ini.

Memang benar penilaian adalah sesuatu yang subjektif. Sesuatu yang betul mungkin dianggap salah oleh pihak yang lain. Begitulah sebaliknya. Masing-masing dengan hujah. Dari mana hujah itu tidak dipentingkan. Kekuatan hujah tidak diutamakan. Kebenaran hujah tidak disahkan. Masing-masing berpegang dengan apa yang dipercayai dan diyakini.

Kezaliman ummah bermula daripada tindakan sebelum mereka mengundi lagi. Sekiranya mereka tidak melakukan kezaliman yang pertama kemungkinan besar mereka tidak melakukan kezaliman yang kedua, ketiga dan seterusnya. Kezaliman ummah bermula daripada peringkat awal pengumpulan maklumat yang akan membentuk fikrah, penilaian dan keputusan mereka. Ummah ini sebenarnya tidak adil dalam memberi ruang kepada timbal balas maklumat yang seimbang. Mereka tidak mahu mengambil informasi dari kedua-dua belah pihak untuk dicanai dan dinilai. Proses semak dan imbang diketepikan oleh keintelektualan yang dipetisejukkan.

Ummat ini hanya menyumbat benak mereka dengan informasi, berita, hujah dan dakwaan daripada sebelah pihak sahaja. Mereka mengutipnya melalu media massa arus perdana sahaja. RTM, TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian adalah sumber-sumber arus perdana yang mendominasi sumber maklumat mereka. Manakala berita dan maklumat alternatif seperti Harakah, Siasah, Suara Keadilan dan ceramah-ceramah politik diabaikan malah diperlekehkan sebagai bohong dan bersifat fitnah. Awal-awal lagi mereka bertindak zalim kerana prejudis atas setiap bahan dan maklumat pihak kedua. Bertitik-tolak dari premis inilah menjadikan golongan tua sebagai golongan tegar yang mengangkat parti dan pemimpin yang ‘pandai bertopeng’ untuk membawa hala tuju agama, bangsa dan negara. Manakala golongan muda yang terdedah dengan media baru dan berfikiran terbuka lebih seimbang sokongan mereka.

Inilah punca kepada segala kezaliman dalam politik ummah ini. Mereka tidak adil dalam memberi peluang maklumat dari kedua-dua belah pihak sampai kepada diri masing-masing. Saban hari mereka menadah telinga kepada RTM dan TV3 dan menekuni maklumat bercetak daripada Utusan Malaysia dan Berita Harian. Mereka kejap dan rapat menutup mata dan telinga daripada sumber alternatif. Inilah kezaliman yang membelit ummah ini.

Sampai bilakah kezaliman ini dibiarkan membebani nasib mereka dan generasi yang mereka wariskan? Tidakkah mereka memikirkan nasib anak cucu sepuluh dua puluh tahun akan dating? Kini mereka merintih tentang pembuangan bayi, ragut dan rompak, seks bebas, dadah dan alkohol serta kehidupan terancam oleh jenayah yang berleluasa, Tidakkah mereka memikirkan tentang jenis dan graf jenayah pada zaman anak-anak mereka menjadi dewasa nanti? Wahai ummah, tolong ambil serius tentang nasib agama, negara dan ummah ini. Betulkan punca kezaliman. Dapatkanlah sumber maklumat dari semua pihak secara adil dan berani. Beri peluang media alternatif masuk ke rumah kalian. Izinkan maklumat pihak kedua masuk ke telinga kalian. Ketepikan prejudis jika ummah ini ingin menjadi orang yang adil dalam berpolitik. Kalaupun bukan untuk kalian, berikanlah masa depan yang baik untuk anak dan cucu kalian. Jangan menzalimi mereka melalui kesilapan memilih parti dan pemimpin pada hari ini.