Friday, April 30, 2010

1 MEI







Pada hari jumaat yang mulia saya terbuka hati untuk menulis untuk mengelakn pembaziran masa yg menlampau. Kerana tuhan ada sebut masa itu emas…

Hari ini merupakan penghulu segala hari iaitu hari jumaat, dalam al-quran banyak menyebut peristiwa akan berlaku pada hari jumaat ni tk tercerita lh. Hari ini seluruh masjid di Bandar Melaka digegarkan dengan khutbah bertajuk 1 mei iaitu HARI PERKERJA/HARI BURUH seluruh dunia menrainye.

Dimana tok iman (IMAN MASJID) menekan kan kepada semua pekerja awan mahu pun swata supaya bekerja dengan jujur dan ikhlas supaya kita mendapat rezeki yg halal. Tok iman juga menekan rezeki ni perlu halal kerana untuk diberi makan kepada ahli keluarga kita. Tok iman juga beritahu pekerja ni jgn sesekali mengambil rasuah kerana ni adalah berdosa besar dan rasuah merupakan masalah yg amat kritikal sekarang.

Di sini saya buleh bagi markah 100 kepada tok iman menasihatkan kepada ahli jemaah. Saya berfikir sejenak betul apa yg dikatakan oleh iman tersebut tetapi mcn mn pulak dgn peminpin yg kita tahu hidup dgn rasuah dan 1001 satu helah dilakukan untuk menjaga poket mereka. Blh dikatakan mcn LANUN LH…

Saya kesian yang bekerja sepeti nelayan pekebun dll lagi... yg mengunakan tulang 4 kerat untuk mencari rezeki sesuak nasi… inilah saya tengok merupakan satu benda yang tidak adil kepada rakyat MALAYSIA. Mungkin yang makan gaji ni bekerja dalam aircond cukup bulan dapat gaji tetapi mcn mana dengan saudara kita yg bekerja di tengah matahari terik. Mungkin kita blh ckp rezeki ALLAh bagi semua tetapi bukan semua akan bernasib baik.

Disini saya mengajak semua sahabat –sahabat, kawan kita sekarang blh tgk dah berapa jauh jarak pendapatan keluarga… yang kaya semakain kaya, yg miskin semakin miskin… FIKIR-FIKIR LH… saya bukan nak persalah kan pemimpin kita, tetapi ini lh reality yg perlu kita tempohi selagi lanun menjadi pemimpin di Malaysia. mari org islam semua bina masjid dekat kan diri dengan masjid.

No comments:

Post a Comment