Wednesday, December 7, 2011

budaya bacaan DOA

Dalam islam amalan buka majlis dan tutup adalah satu di titik berat. Kebiasaan amalan ini di buat dengan cara bacaan doa di awal program dan penutup program supaya program tersebut di berkati oleh Allah SWT.
Bukan sekadar di berkati oleh Allah malah untuk menghidup subur islam dalam mengigati allah SWT.

Doa jugak dapat peranan memberi peringatan kepada manusia dengan kebesaran Allah dan peringatan kecil dari Allah SWT semasa kita masih hidup ini. Ini bertujuan supaya kita tidak lalai dalam melaksanakan program tersebut dan dilindungi daripada syaitan isyallah...

Pada hari ini kejahilan melampaui batasan dimana munsia sekarang dapat boleh mengeluarkan kata sepeti ini...

" maaf dik ini majlis ada muzik-muzik rasa tidak perlu baca doa"

dari kata-kata ini, dapat disimpulkan iaitu ada kah individu berniat untuk menghormati doa itu, jika hendak menghormati doa bukan ini cara nya... mungkin juga mereka tak nak mood untuk bergembira hilang dari para hadiran dengan bacaan doa tersebut. Jika ini benar mungkinlah majlis tersebut di hadirkan oleh para-para syaitan.

Kata-kata ini di keluar bukan dari orang-orang tidak pandai, meraka dari pengjawat awam di IPT jika ini lah dibawa untuk di contohi oleh pelajar sekarang, lama kelamaan Islam akan hilang.

Jadi budaya dan permikiran macam ini lah perlu di lawan oleh mahasiswa supaya cara yang betul dan mengikut landas islam perlu di martabatkan di setiap tempat.

No comments:

Post a Comment