Wednesday, June 29, 2011

kitab lama yang semakin di lupakan...



kali ini tajuk yang aku ingin rungkaikan amat tinggi sedikit, iaitu hobi membaca kitab dan membaca novel. mungkin aku tulis ni sebagai pihak yg tidak meminati baca novel.

pada zaman ini budaya membaca novel amat tinggi kerana cerita yang di tulis amat menarik sehingga dapat menitis air mata si pembaca.

jika kita perhati kebanyakan tajuk novel semua jiwang-jiwang. dan keadaan pembaca dapat lihat seperti dia menjadi watak dalam novel itu sampai ketahap macam tu.



pendapat saya bacaan ini tidak perlu di agong-agong kan sangat kerana benda-benda macam ni tidak dapat bawa kita kemana pun, mungkin kita dapat dari segi bahasa atau kesesasteraan dengan kita membaca novel tersebut.

Dan kita dapat berpidator didepan orang ramai dengan baik kerana bahasa kita yang digunakan kita perik dalam novel-novel ini. mungkin ada di kalangan pengila novel ini membaca novel salah kehidupan mereka sehingga mereka tidak sedar diri mereka dilalai oleh novel dan lupa ilmu agama mereka tidak bertambah.

golongan ini meninggalkan bacaan-bacaan kitab lama yang ditulis oleh ulamak agong, ini lah disebabkan remaja sekarang menjadi tidak tentu arah apabila mendapat masalah kerana kurang nya ilmu dan nasihat-nasihat dari ulamak terdahulu dalam penulisan kitab mereka. jika kitab-kitab ni dibaca seperti membaca novel mungkin umat islam tidak dibuai mimpin dogeng dalam novel tersebut.



jika kita tahu dalam kita membelajar ilmu allah ini dengan ulamak-ulamak terdahulu di jadikan sebagai landasan kita dapat mafaat apa bila kita di padang masyar iaitu hari pembalasan, bukan seperti novel yang ceritakan pasal cinta, tak habis-habis pasal cinta (maaf), sehinggal tidak minat dalam kuliah bacaan kitab-kitab ini.

adakah ini barat telah berjaya menipu umat dunia, dengan mengeluarkan novel, supaya melupakan kitab-kitab ini... allah...

ini adalah sebagai pendapat... ilmu allah ini bukan hanya terletak pada al-quran tetapi banyak lagi tempat, untuk tambah faham huraian dari ulamak lh kita perlu dengar supaya menjadi mukmin yg terbaik.

wahai umat islam bangkit dari kejahillan ilmu islam... jangan lepas ini hilang ilmu ulamak-ulamak ini baru menyesal.

No comments:

Post a Comment