Wednesday, June 8, 2011

kembalikan BUDAYA SEDEKAH


mmmmm amalan yang paling murni di muka bumi ini apa yeee ???

di akhir zaman ini budaya menderma semakin lupus pada umat islam

mungkin alasan di beri


aku sendiri tak cukup makan
simpan duit nk kahwin
nanti aku kerja aku derma lah
gaji aku pun cukup-cukup makan

selepas kahwin


banyak benda lagi aku nk bayar
anak-anak nk sekolah
duit ke anak bini pun tak cukup


mungkin budaya ini jgk di pegaruhi oleh kerajaan
jika kita perhati di kelantan budaya ini amat hidup
mungkin duit itu nampak hendak pergi kemana, untuk perjungan islam
bukan nk kata org kelantan suka menderma
tetapi ini adalah budaya yang paling mulia di sisi allah

walaupun x banyak, sikit pun tak pe
janji derma

mungkin jenis alasan yang di beri di atas banyak lagi...
mungkin kalu nk tulis x habis

mungkin kerajaan MALAYSIA sekarang ingin tgk rakyat nye hidup mewah
macam pimpinaan sekarang, duit dari sumber rasuah
golongan ini boleh la, dasar mereka dah tolak islam
nk buat macam mana

tetapi kita tgk masa kini...
semua harga barangan naik, kalu kita fikir logik macam mana rakyat nk kaya
yang makan gaji mungkin la kaya

tetapi macam mana golongan yang di takdirkan miskin oleh allah swt
macam mana kita nk jawap ?
kita lah sebagai hati pemurah untuk meraih simpati

mereka pun manusia seperti kita, hidup makan nasi...

kerajaan pas amat mentitik berat kan rakyat kelantan supaya menderma
ini akan meringan kan tangan untuk menderma

hanya allah yang akan membalas...

No comments:

Post a Comment