Wednesday, April 28, 2010

PUNCA AWAL KEZALIMAN

salam persahabatan...
pada akhir zaman ini kezaliman tak akn lari dari hidup... zaman jahilliah akan kembali mendapinggi kita... bersama lh kita berubah... bersedia dari roh yg mantap.


"Kezalimanan berlaku apabila sesuatu perkara tidak diletakkan pada tempatnya yang hak. Apabila ummah tidak meletakkan Islam pada singgahsana permerintahan negara; apabila pemimpin yang berjuang untuk Islam dikalahkan oleh penganutnya sendiri; apabila pemimpin atau parti yang korup diangkat untuk kononnya membela rakyat, maka telah berlaku zalimlah ummah ini.

Memang benar penilaian adalah sesuatu yang subjektif. Sesuatu yang betul mungkin dianggap salah oleh pihak yang lain. Begitulah sebaliknya. Masing-masing dengan hujah. Dari mana hujah itu tidak dipentingkan. Kekuatan hujah tidak diutamakan. Kebenaran hujah tidak disahkan. Masing-masing berpegang dengan apa yang dipercayai dan diyakini.

Kezaliman ummah bermula daripada tindakan sebelum mereka mengundi lagi. Sekiranya mereka tidak melakukan kezaliman yang pertama kemungkinan besar mereka tidak melakukan kezaliman yang kedua, ketiga dan seterusnya. Kezaliman ummah bermula daripada peringkat awal pengumpulan maklumat yang akan membentuk fikrah, penilaian dan keputusan mereka. Ummah ini sebenarnya tidak adil dalam memberi ruang kepada timbal balas maklumat yang seimbang. Mereka tidak mahu mengambil informasi dari kedua-dua belah pihak untuk dicanai dan dinilai. Proses semak dan imbang diketepikan oleh keintelektualan yang dipetisejukkan.

Ummat ini hanya menyumbat benak mereka dengan informasi, berita, hujah dan dakwaan daripada sebelah pihak sahaja. Mereka mengutipnya melalu media massa arus perdana sahaja. RTM, TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian adalah sumber-sumber arus perdana yang mendominasi sumber maklumat mereka. Manakala berita dan maklumat alternatif seperti Harakah, Siasah, Suara Keadilan dan ceramah-ceramah politik diabaikan malah diperlekehkan sebagai bohong dan bersifat fitnah. Awal-awal lagi mereka bertindak zalim kerana prejudis atas setiap bahan dan maklumat pihak kedua. Bertitik-tolak dari premis inilah menjadikan golongan tua sebagai golongan tegar yang mengangkat parti dan pemimpin yang ‘pandai bertopeng’ untuk membawa hala tuju agama, bangsa dan negara. Manakala golongan muda yang terdedah dengan media baru dan berfikiran terbuka lebih seimbang sokongan mereka.

Inilah punca kepada segala kezaliman dalam politik ummah ini. Mereka tidak adil dalam memberi peluang maklumat dari kedua-dua belah pihak sampai kepada diri masing-masing. Saban hari mereka menadah telinga kepada RTM dan TV3 dan menekuni maklumat bercetak daripada Utusan Malaysia dan Berita Harian. Mereka kejap dan rapat menutup mata dan telinga daripada sumber alternatif. Inilah kezaliman yang membelit ummah ini.

Sampai bilakah kezaliman ini dibiarkan membebani nasib mereka dan generasi yang mereka wariskan? Tidakkah mereka memikirkan nasib anak cucu sepuluh dua puluh tahun akan dating? Kini mereka merintih tentang pembuangan bayi, ragut dan rompak, seks bebas, dadah dan alkohol serta kehidupan terancam oleh jenayah yang berleluasa, Tidakkah mereka memikirkan tentang jenis dan graf jenayah pada zaman anak-anak mereka menjadi dewasa nanti? Wahai ummah, tolong ambil serius tentang nasib agama, negara dan ummah ini. Betulkan punca kezaliman. Dapatkanlah sumber maklumat dari semua pihak secara adil dan berani. Beri peluang media alternatif masuk ke rumah kalian. Izinkan maklumat pihak kedua masuk ke telinga kalian. Ketepikan prejudis jika ummah ini ingin menjadi orang yang adil dalam berpolitik. Kalaupun bukan untuk kalian, berikanlah masa depan yang baik untuk anak dan cucu kalian. Jangan menzalimi mereka melalui kesilapan memilih parti dan pemimpin pada hari ini.

No comments:

Post a Comment