Wednesday, February 23, 2011

DBC DATUK BASYIR COMEL


DBC datuk basyir comel gelaran di beri

Hari ini dalam sejarah DBC aku di ambil oleh orang, dan telah menyebabkan aku berjaya merempuh bukit beruang dengan titik peluh ku sendiri... amat jauh berjalanana ku...

semasa dalam perjalan ku membelah bukit beruang aku menemui ramai orang di mana aku melalui pasal malam... mejoriti nya di kuasai oleh orang cina, kerana mata aku liar mencari perniaga melayu untuk aku membeli air tebu untuk membasah anak tengkok ku yg kering kerana merempuh satu perjalanaan yang jauh dan membahaya bukit berung ( banyak tu beruang).

Dalam ku mencari-mencari dengan mata yang tajam jumpa la satu tempat tu aku pun terkeluar ayat alhamdullilah dapat juga aku membasah mulut ku yang kering, pada masa yang sama aku terhenti seketika di mana aku terlihat bukan najis, atau benda yg meloya kan mulut ku... tetapi benda yang terdapat pada badan perniaga air tersebut iaitu rantai emas,

mari dalam fikiran ku melayu ke cina ni ???????

tengkok ni dah tak sabar nak minum air ni... kerana perasaan was-was melayu ke cina ni ? aku membatalkan niat nk membeli air kt gerai itu pening-pening...

aku terus kan perjalanan dengan penuh harapan di mana dalam fikiran ku semoga cepat sampai dan menemui gerai air orang melayu, mata ku terus liar memehati gerai-gerai di sepanjang jalan dan gelagat pembeli-pembeli... tetapi di monopoli oleh orang cina...

Dalam masa yang sama aku terlihat sebuah muto di serbu oleh pelangang, dalam banyak2 gerai dia lah yang paling hidup sekali orang x putus singgah kat muto itu, aku terus perhati apa yang di jual oleh pak cik ni...

mata ku terus melihat tetapi di tutup nga rapi... bukan aku kisah pun...

perjalanan di terus kan untuk ku sampai ke destinasi ku RSK... rasa jauh pun ada mari-mari dalam perut nk marah ada jugak. peluh ku terus mencucuri muka ku dengan banyak nye, gerai orang melayu masih tidak kelihatan, dalam kepala ku melepas dah ni, tak dapat rasa air tebu ni...

Yang air tu tak pe lagi yang berjalanan kaki ni aku terus berfikir ke hari ni...


No comments:

Post a Comment